Minä olen herkkä addiktioille. Hyvässä ja pahassa.

Olen esimerkiksi riippuvainen liikunnasta. Rasituksen tunteesta lihaksissa ja vartalon liikkeestä. Haluan seurata suoritustani peilin kautta ja analysoin sitä kuin ulkopuolinen. Pakottaudun pitämään yhden välipäivän viikossa mutta kaksi peräkkäistä päivää on jo tuskallista. Häpeillen tunnustan että olen jättänyt lapseni toipilaana liikuntasalin lapsiparkkiin, kun on ollut pakko päästä salille.

Tämä kirjoittaminen on minulle terapeuttista. Mutta aloitettuani en pysty lopettamaan. Tunteen purkautuvat sanoiksi ruudulle. Kaikesta en tosin vielä pysty kirjoittamaan, jotkut asiat vain sattuvat liikaa. Joudun pakolla rajoittamaan itseäni pariin kirjoitukseen per päivä.

Teininä liikuin osin hiukan epämääräisissä piireissä. Huumeita olisi ollut helposti saatavilla. Mutta tunsin itseni jo silloin riittävän hyvin: tiesin että todennäköisesti jäisin koukkuun välittömästi, joten en ottanut sitä ensimmäistä askelta.

Tämä toimii myös toiseen suuntaan. Pystyn esimerkiksi olemaan syömättä päiväkausia. Mitä enemmän nälkä kurnii vatsassa, sitä enemmän saan irti tästä itseni kiduttamisesta. Sairasta – tiedän. Mutta noin keskimäärin minulla on riittävästi järkeä etten vahingoita itseäni. Ja äärimmäinen kontrolli on joskus myös positiivista: onnistun psyykkaamaan itseni hymyilemään läpi stressaavimmat työviikot.

Minä olen alkoholisti. Kukaan ei tiedä tätä, koska alkoholin käyttö ei ole minulle ongelma. Tunnen sen kuitenkin sisälläni ja siksi en ota ikinä paria olutta enempää. Bileissä en juo itseäni känniin ja ikinä enkä missään tilanteessa ota krapulakaljaa. Tiedän että alkoholi olisi minulle ongelma jos antaisin sen olla ja siksi en juo. Pystyn kontrolloimaan itseäni tervettä järkeä käyttämällä.

Ja kuten Kupari jo aikaisemmin tuonne kommenttilaatikkoon analysoi, minä olen läheisriippuvainen. En haluaisi myöntää tätä ja vihaan piirrettä itsessäni. Pelkään yksinjäämistä koska se on minulle vierasta. Mutta samalla janoan sitä. Haluan todistaa itselleni, että pystyn voittamaan pelkoni.