Mitä tarkoittaa viisaus tai älykkyys? Minulle henkilökohtaisesti viisaus on tietoa ja älykkyys taito soveltaa sitä.

Olenko minä viisas? Olen aina ollut hyvin kiinnostunut maailmasta ympärilläni, ahnehdin dokumentteja, luen paljon eri aiheista: historiaa, tiedettä, taidetta... Ja erityisen mielelläni keskustelen ihmisten kanssa, joiden maailmankuva poikkeaa omastani. On virkistävää saada aivan uusia näkökulmia asioihin.

Entä olenko älykäs? Koulu ja opiskelu sujuivat kuin vettä vain. Opiskeluaikana olisin suoriutunut mensan testistä ja minulla on riittävästi järkeä ymmärtämään, että tuo testi ei mittaa ihmisen älykkyyttä, vaan matemaattisia taitoja ja päättelykykyä. Olen menestynyt työelämässä ja edennyt suhteellisen korkealle vaativassa ympäristössä. Mielipiteitäni on arvostettu ja työkaverit kääntyivät usein puoleeni ongelmatilanteissa. Osaan lukea ihmisiä riittävän hyvin, jotta saan tingattua reilusti isommissa kaupoissa ja pystyn manipuloimaan virkamiehen tiskintakana puolelleni.

Uskoisin siis olevani riittävän viisas ja älykäs pärjätäkseni maailmassa muita loukkaamatta ja aiheuttamatta vahinkoa.

Entä olenko tyhmä? Riippuu keneltä kysyy... Ainakin yksi ihminen elämässäni on tästä täysin vakuuttunut. Jopa siinä määrin että hän raivostuu jo valmiiksi kun on päättänyt etten ole riittävän fiksu hoitamaan jotain asiaa. Harvoin tulee päiviä, jolloin minulle ei yksityiskohtaisesti kerrota kuinka idiootti olen. Ja hirveä sählä. Tästä tulee kierre: pelkään niin paljon mokaavani jotain, etten pysty ajattelemaan selkeästi. En uskalla kysyä ja sitten teen väärin. Usein saan kuulla kuinka pahasti olen sotkenut asian, josta en ole edes kuullutkaan ennen purkausta. Silti se on minun syyni, tottakai. Kaikille sattuu ajoittain huvittavia arkipäivän kommelluksia, mutta edes näitä emme naura yhdessä. Ikipäivänä en kertoisi kuinka otin kaupassa väärät kärryt tms. Ja minulla on nykyään aina selitys valmiina: "Soititko sinne tänään?" apua, unohdin.... ja sitten vastaan: "soitin, mutta henkilö ei ollut paikalla".  Jokainen solvaus murentaa itsetuntoani ja jokainen valheeni syö sitä lisää.

Olenko siis tyhmä? Kyllä! Ihan helvetin tyhmä. Idioottien alinta kastia – muuten olisin poistunut takavasemmalle jo vuosia sitten.