Ihan tavallinen päivä. Ei riidelty, kumpikaan ei ollut huonolla tuulella jne. Illalla oli ohjelmassa vanhemmille “omaa aikaa” erään tilaisuuden muodossa.

Jessamine istuu kaikessa rauhassa pöydän ääressä tietokonetta näpytellen (kuinkas muutenkaan). Meikki ja hiukset on valmiina, päällä siisti paita ja puolihame. Lähtöön on 10min aikaa.

Mies kulkee ohi ja mutisee mennessään: ”Sinne tarvii varmaan laittaa siistit housut”. Jessamine nyökkää ja sanoo, joo.

Pienen hetken päästä mies tulee Jessaminen viereen ja läimäyttää kätensä yhteen. PAM!!!

J: Mitä ihmettä sä teet?
M: Halusin herättää sun huomion.

J: Miten niin? Mähän vastasin.
M: En mä kuullut. Mistä mä saan housut?

J: Jos vaikka katsoisit vaatekomerostasi.
M: Onks mulla siellä housuja?

J: Niinkuin on aina ollut. Mikset itse katso ennenkuin rupeat mua juoksuttamaan?
Mies menee hakeman housut kaapistaan.


Ulkona on +8 lämmintä. Tilaisuuteen pääseminen edellyttää alle 5min kävelyä lämpimästä parkkihallista määränpäähän. Jessamine vetää takin päälleen ja alkaa hoputtaa lapsille haalareita. Kuopuksella on sellainen vaihe, että kaikki pukeminen on tuskaa ja vaatii hermoja saada hänet ulkovaatteisiin. Kun pesue on vihdoin valmiina Jessamine avaa oven viedäkseen lapset autoon.

M: Tarviikohan siellä pipoa tai hanskoja?
J: Mä en ottanut. On niin lyhyt matka

Jessamine saa lapset autotalliin, menee avaamaan auton ovia ja laittaa esikoisen vöihin. Kuopus on vielä vihainen jouduttuaan laittamaan haalarin päälle itse. Hän heittäytyy tallin lattialle parkumaan. Mies seisoo oven vieressä valopainikkeen vieressä ja seuraa tilannetta.

M: Nyt toi kompastui portaissa kun täällä on niin pimeää.
J: Ei kompastunut. Heittäytyi kiukuttelemaan. Voisitko nostaa kuopuksen autoon?

M: En, kun mä odotan että sä saat valot päälle.

Jessamine komentaa kuopuksen paikalleen ja laittaa vöihin kiinni. Sitten menee painamaan valot päälle miehen selän takaa, odottaa että mies pääsee autoon, sammuttaa valon ja menee pelkääjän paikalle.

M: Missä se mun pipo on?
J: Mikä pipo? En mä ole mitään pipoja etsinyt, niinkuin näit kun vieressä seisoit.

Mies nousee vihaisena autosta ja paiskaa oven kiinni. Jessamine tietää jo miten tämä tulee päättymään – mies ei varmasti löydä omaa pipoaan ja lähtee siksi miehen perään. Mies paiskaa autotallin käyntioven kiinni Jessaminen nenän edestä. Ovien avaamiseen menee suunnilleen sama aika, joten mies onnistuu paiskaamaan vielä ulko-ovenkin kiinni Jessaminen nenän edestä.

Lopulta Jessamine pääsee sisälle toteamaan että mies seisoo vaatekorien edessä niitä tuijottaen. Pipo ei ilmesty korista tuijottamalla, mutta mies ei siirry pois edestä.

J: Miksi sä paiskot ovia mun naamalle?
M: ...

J: Voisitko väistää että saan sen pipon esille?
M: Mä tartten hanskat kanssa.

Jessamine kaivaa korista pipon ja hanskat ja mies pukee ne tyytyväisenä. Mennään autoon ja lähdetään. Kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mies juttelee mukavia. Jessaminea vituttaa. Hymy pitää pakottaa huulille kun Jessamine kiirehtii lapset hoitopaikkaan (miehen odotellessa autossa).


Miksi sitten hain sen pipon? Koska jos en olisi tullut sitä etsimään, mies olisi ilmoittanut ettei mennä mihinkään. Hän olisi mököttänyt kotona ainakin koko illan ja huomautellut tulevaisuudessa useita kertoja kun ei päässyt tilaisuuteen vaikka olisi halunnut. Siksi että minä olin alkanut riitelemään. Valintani oli siis inhottava ilta painostavassa ilmapiirissä kotona jälkiseuraamuksineen tai mukava illanvietto muiden aikuisten seurassa.

Olen toki aikaisemmin usein vastaavissa tilanteissa jättänyt miehen ilman palvelua. Siitä seuraa loppumatonta vittuilua ja kostotoimenpiteitä. Mies tuntuu olevan kertakaikkiaan kykenemätön näkemään näitä tilanteita muuten kuin omalta kannaltaan.

Kaikenkaikkiaan siis ihan tavallinen päivä. Ei mitään erikoista tässä.